dinsdag 15 augustus 2017

Jean Wells.

Jean Wells is begonnen als traditionele quilter. 
Zij heeft een quiltwinkel in Sisters, Oregon. 
In de loop der jaren heeft ze zich toegelegd 
op art quilten en daar ging haar praatje over op 
het Festival of Quilts.
Bovenstaande quilt is geïnspireerd door de 
kleuren van een schaal pruimen. 
Hoe alledaags wil je het hebben!
Jean praat gemakkelijk over haar werk.
Ze spreekt duidelijk en licht langzaam en 
is daardoor prima te verstaan.
Ze vertelt over haar jeugd en de regenboog forel 
in de Metolius rivier vlakbij haar huis.
Ze kan zich de kleuren van de forel 
heel duidelijk voor de geest halen.
Landschappen en de natuur in het algemeen 
vormen een grote inspiratiebron. 
Zoals vele kunstenaars werkt ook Jean vaak in series.
Nesten.
Detail.
Steen en rots.
Een andere quilt uit de serie op de tentoonstelling.
The 3 Sisters is de naam van het gebergte,
waar de plaats Sisters naar is genoemd.
De New York Beauty blokken en
de witte bloemen 
stellen de seizoenen voor.
Jean vertelt ook over haar reis naar Afrika. 
Ze heeft tijdens haar reis verschillende landschappen gezien 
met verschillende klimaten, vegetaties en kleuren.
Ze heeft op haar reis verschillende stoffen gekocht 
en wilde ze bij thuiskomst in een quilt verwerken.
De verschillende landschappen en bijbehorende kleuren 
kun je in haar quilt van boven naar beneden onderscheiden. 
Graduele verschillen in intensiteit en kleur.
En de dieren natuurlijk.
Ook op de tentoonstelling is Jean gul met haar aandacht.
Het is grappig hoe dingen soms lopen.
In maart 2009 heb ik bij De Sampler in Haarlem 
een workshop New York Beauty gevolgd.
Ik heb er leren paper piecen, 
en een grote liefde voor dit blok is toen ontstaan.
We kregen een patroon uit een boek van 
Valori Wells: Radiant New York Beauties.
Inderdaad, de dochter met wie Jean 
de quiltwinkel in Sisters runt.
Ik heb het boek gekocht, 
nooit meer een New York Beauty blok gemaakt, 
in New York meermalen het flatgebouw bekeken 
waar dit blok naar vernoemd is,
de website van de quiltwinkel bekeken en 
bedacht dat ik er ooit eens naar toe wilde.
In 2015 was het zover. 
We maakten een tocht door het Noord-Westen 
van de Verenigde Staten en
op Harry's vraag wat ik wilde zien, 
was het antwoord snel gegeven: de Stitchin' Post in Sisters.
Het is grappig hoe je een quiltwinkel binnen 
kunt komen en kunt denken: 
Ok, hier wil ik wel even blijven. 
Kom mij over 3 weken maar weer ophalen.
Er was zoveel moois te zien.
Ik heb mijn ogen uitgekeken.
En daar zijn de 3 Sisters!
Ik vond het super om er te zijn. 
Nu heb ik nog 1 klein wensje.
Elk jaar wordt er in Sisters, Oregon, 
in de 1e week van juli een
Outdoor Quiltshow georganiseerd. 
Dan hangen er quilts in alle straten en alle huizen 
van het stadje en zijn er tientallen workshops.
Het lijkt mij zo leuk om dat een keer mee te maken.
En dat gaat vast een keer gebeuren.

De tentoonstelling van Jean Wells en haar lezing 
waren een van de hoogtepunten van mijn reis
naar Birmingham.

Zomerse groeten, Marina.

4 opmerkingen:

  1. Wat een verhaal Marina. En dat alles in Oregon waar ik graag eens heen zou gaan.
    Ik geloof dat ik een boek van haar heb en heb een quilt in de stijl van de bovenste gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar wil ik ook zo graag eens naar toe, lijkt me zo leuk om alle quilts buiten te bekijken!
    Mooie foto's heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om dit te lezen en quilts van haar te zien

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...