woensdag 9 november 2016

Spelen met lapjes en de naaimachine.


De afgelopen maand heb ik bij De Sampler de cursus Experiment 1 van Wil Fritsma gedaan. Het waren 2 heel inspannende dagen, maar ongelooflijk leuk. Ik heb heel veel geleerd. Allerlei technieken met stofjes en allerlei verschillend gebruik van de naaimachine, naalden en garens.

Het eerste werkje, dat we maakten was een applicatie, dat we moesten echo quilten uit de vrije hand. We moesten ook de stof versieren met een stukje organza. Wat is dat een lastig spulletje om te verwerken! Het echo quilten vond ik heel moeilijk. Het geeft wel een grappig effect.
De cirkels uit verschillende lagen stof knippen en met de satijn steek afwerken vond ik erg leuk. Vooral het glanzende naaimachine borduurgaren maakt het erg mooi.
De 3e opdracht was het versieren van cirkels met allerlei siersteken. Deze steken komen meestal voor in een serie, maar we hebben geleerd, hoe je de steken 1 voor 1 kunt maken. Daar was ik in mijn eentje echt niet achter gekomen. De opdracht was oa om verschillende soorten stof te gebruiken voor de cirkels. Ik moet de stof er omheen nog versieren met vrij quiltwerk.
Op de 2e dag hebben we met de tweeling naald gewerkt. Wat was dat leuk. Ik heb al meer dan 30 jaar een tweeling naald en had geen idee wat er mee te doen. Nu heb ik er 2 met verschillende afstand en ik weet zeker, dat ik het nog wel vaker zal gebruiken. We naaiden 2 lagen stof op elkaar en knipten delen van de stof weg voor een leuk effect. Wat een verrassend resultaat.
De 5e opdracht was helemaal leuk. De top laag van de sandwicht bestaat uit 8 lagen stof en nadat we daar golvende lijken op genaaid hadden, moesten we de stof lagen wegknippen, zodat de onderliggende lagen zichtbaar werden. Zo leuk!

De laatste opdracht was naaien op soluvlies. Dat was wel heel speciaal. Ik had dit nog nooit gedaan! Het soluvlies gaat in een ring en je naait uit de vrije hand. Het is echt wel even oefenen!
Ik heb het thuis afgemaakt en het is heel mooi geworden. We moesten het werk op piepschuim spelden en het dan onder de kraan af te spoelen. Dat ging heel gemakkelijk. En nu is het droog.
Ik laat het nog maar even zitten tot ik een lapje heb waar ik het op ga naaien.
Nu moeten we het geheel tot een eind product verwerken. Ik heb wel al een idee, maar dat moet nog uitgewerkt worden. Als het zover is, laat ik het wel zien.
Ik heb mij wel al opgegeven voor Experiment 2!

Groet, Marina.

3 opmerkingen:

  1. weer een openbaring van wat je allemaal met een machine kan doen, leuke workshops geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke experimenten, Marina. En wat leuk dat je het leuk vond. Je blad is mooi geworden !

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...