woensdag 25 mei 2016

Door de bomen het bos zien!

Een bos van 12 bomen ligt op mijn snijmat.
Met een hoge kruin of een brede kruin.
Met een dikke stam of een dunne stam.
Ze komen op de 4e rand van de quilt
A walk in the park.

De bomen zijn gevoerd met vlieseline.
Dat geeft een mooie afgewerkte rand 
als ik ze machinaal ga appliqueren.
Ze zijn heel gemakkelijk te maken.
Ik trek de mal over op vlieseline.
Ik naai dit op de goede kant van het lapje stof 
en knip uit met een kleine naadtoeslag.
Ik til voorzichtig de vlieseline van de onderlaag 
en maak er een knipje in.
Dan knip ik een rondje uit en 
geef een knipje in alle 4 richtingen.
Ik draai de hele zaak binnenste buiten en 
ga van binnen even goed langs de naad.
Ik strijk de boom en knip de vlieseline nog meer weg 
tot er een smalle rand over blijft en 
klaar is kees.
De boomstronken heb ik anders gemaakt.
Strookjes in de goede maat gesneden.
De naadjes op een kwart inch met "het wieltje" bewerkt
en met de lijmstift ingesmeerd.
De appliquick staafjes waren erg handig 
voor het omslaan van de naadtoeslag.
6 dikke en 6 dunne stammen liggen klaar.
Boven en onder hoeven ze niet afgewerkt te worden. 
Die verdwijnen onder de boom en in de naad van de rand.
De 3e rand is smaller geworden dan het patroon aangaf.
Dat is helemaal niet erg. 
De quilt wordt breed genoeg.
Nu eerst de andere applicaties voorbereiden.
Dan kan alles een plaatsje in de rand krijgen.

Groet, Marina.

2 opmerkingen:

  1. Wat een gepriegel met die rondjes.
    Maar het resultaat is leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij bent toch ook altijd zo lekker bezig. Wat is dit ook weer een leuke quilt. Mooi hoe je de kruinen maakt, ik word helemaal onrustig wanneer ik lees dat je dan met de machine gaat appliceren! Dat vind ik zo knap, zou dat zelf nooit kunnen. Grappig ook hoe je gebruik maakt van het wieltje en je appliquick stokjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...