woensdag 4 november 2015

Keith Haring en quilten?


Afgelopen donderdag waren mijn man en ik in Rotterdam. 
We hebben de tentoonstelling van Keith Haring The Political Line in de Kunsthal bezocht.
Ik vond het een erg mooie tentoonstelling.


De krachtige lijnen in zijn tekeningen spreken mij erg aan.


En de boodschap van zijn werken zijn heel erg actueel. 




Hij was tegen agressie en onderdrukking, 
voorstander van gelijke rechten voor iedereen en 
een milieu activist.


Als kind van zijn tijd had hij te maken met 
vooroordelen tegen homoseksualiteit en 
de eerste vreselijk gevolgen van aids.


ART IS FOR EVERYBODY


Kunst is voor iedereen was zijn opvatting.
Hij tekende en schilderde veel in de openbare ruimte.


Hij is begonnen met tekenen in de metro van New York.
Ik kon mij dat nooit zo goed voorstellen, 
maar op de tentoonstelling werd het mij helemaal duidelijk.

In de metro gangen hingen posters met advertenties van allerlei bedrijven. Als een advertentie verlopen was, werd er een vel zwart papier over de poster geplakt. Het was een goedkoop zacht zwart papier, waar je met een krijtje fantastisch op kon tekenen. En dat deed Keith, vaak midden in de nacht, maar soms ook wel overdag. Het moest altijd snel, in een vloeiende lijn, want er was niet veel tijd. 
Hij kon altijd gesnapt worden!
Veel mensen vonden zijn tekeningen leuk en namen ze mee naar huis.


Toen zijn bekendheid toenam,


werd hij gevraagd


een muurschildering te maken


voor een kinderziekenhuis.


Keith Haring is heel jong gestorven, aan aids.


Maar zijn kunstwerken zijn nog altijd 
even krachtig als toen hij ze maakte.


Aan deze tentoonstelling, die in meerdere landen te zien is, 
zijn werken toegevoegd, die te maken hebben met het bezoek dat Keith in 
1982 aan Rotterdam bracht.


Ik vond vooral de tijdlijn van zijn leven 
en het overzicht van de historische gebeurtenissen, 
die in die jaren plaatsvonden, erg indrukwekkend. 
Het waren de 10 jaren, waarin ik volwassen werd en 
daarmee is het ook mijn geschiedenis.


Veel van opvattingen zijn ook mijn opvattingen


en jammergenoeg zijn de onderwerpen, 
die hij aan de kaak stelde nog erg actueel.


Soms is een schilderij gewoon erg leuk om naar te kijken.


Of volkomen onbegrijpelijk.


Maar de boodschap van liefde is universeel.

Wat heeft dit in vredesnaam met quilten te maken?
Helemaal niets.


Tot ik in Maastricht op de OEQC deze quilt tegenkwam.


Het thema van de wedstrijd was 
Het Volk.


En deze quiltster heeft het welbekende mannetje van Keith Haring gebruikt


om haar quilt te maken.


Een hele leuke, vrolijke quilt vol beweging.


Anno 2015 is de kunst van Keith Haring nog springlevend.

Groet, Marina

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...